Gravura moldovenească din anii ’70–’80 ai secolului al XX-lea, deși rezidă în caracterul evolutiv al graficii sovietice din precedenta perioadă postbelică, constituie un compartiment important al artei plastice contemporane. În lucrarea de față vor fi analizate, în mod preliminar, aspectele de figurare tehnică, predilecțiile tematice și procedeele artistice utilizate de către graficieni în creația lor grafică din cadrul deceniilor opt și nouă ale secolului trecut. De asemenea, ne propunem să efectuăm o analiză selectivă a stampelor executate în perioada de referință, care atestă soluționări inedite ale subiectelor artistice, în vederea relevării aspectelor distinctive de organizare compozițională a imaginii artistice și de obținere a expresiilor semnificativ-simbolice ale conținutului artistic. În anii ’70 ai secolului trecut se evidențiază stampele grafice ale artiștilor plastici, mulți dintre care au activat și în perioada precedentă: I. Bogdesco, I. Tabârţă, L. Beleaev, V. Coval, V. Cojocaru, Gh. Guzun, V. Lavrenov, E. Childescu, D. Savastin, Gh. Vrabie, A. Colîbneac, F. Hămuraru, I. Cavarnalî, V. Coreachin ș. a. Un aspect distinctiv al evoluției gravurii moldovenești de după 1980 îl constituie faptul că, în perioada respectivă, în spațiul artistic al republicii apare o pleiadă de tineri graficieni, a căror creație a marcat o nouă fază în constituirea gravurii naționale contemporane de la sfârșitul secolului al XX-lea: N. Coreachina, N. Danilenco, V. Kuzmenko, R. Cuțiuba, I. Liberman, S. Zamșa, E. Zavtur ș.a.
Although residing in the evolutionary character of the Soviet graphics from the previous post-war period, the Moldavian engraving of the ’70s and ’80s of the XX century is an important compartment of the contemporary plastic art. In the present paper, the technical figurative aspects, thematic predilections and artistic procedures used by graphic artists in their graphic creation during the seventh and eighth decades of the previous century will be analyzed. We also propose to perform a selective analysis of the stamps executed during the reference period, which attests to the original solutions of the artistic subjects, in order to reveal the distinctive aspects of the compositional organization of the artistic image and to obtain the symbolic-significant expressions of the artistic content. In the seventh decade of the XX century, the graphic stamps of the plastic artists were revealed, many of whom activated in the previous period: I. Bogdesco, I. Tabarta, L. Beleaev, V. Coval, V. Cojocaru, Gh. Guzun, V. Lavrenov, E. Childescu, D. Savastin, Gh. Vrabie, A. Colibneac, F. Hamuraru, I. Cavarnali, V. Coreachin and others. A distinctive aspect of the evolution of the Moldavian engraving after 1980 is the fact that during this period in the artistic space of the Republic, there emerged a plethora of young graphic artists such as N. Coreachina, N. Danilenco, V. Kuzmenko, R. Cutiuba, I. Liberman, S. Zamșa, E. Zavtur and others, whose creation marked a new phase in the constitution of the contemporary national engraving of the end of the XX century.