Prezentul articol urmărește să evidențieze procesul și tendințele de abordare plastică din pictura figurativă moldovenească din anii ’60 ai secolului al XX-lea. În această perioadă se remarcă un interes sporit pentru reprezentarea caracterului național al figurativului, printr-o interpretare modernă specifică. În prima jumătate a anilor ’60, procedeul plastic tinde la asprire și semnificare a formelor, dispuse la dimensiuni mari în tablou cu un aspect monumental și decorativ. Modelajul plastic se inspiră din arta populară cu savoarea factural-coloristică a artizanatului tradițional. În cea de-a doua jumătate a anilor ’60, forma plastică a picturii figurative moldovenești implementează noi concepte structurale și constructive, care tind spre o superficializare decorativă a formelor, fiind preocupate de combinații și asociații structural-textuale. În această perioadă sporește interesul pentru reprezentarea caracterului etnografic al imaginilor figurative, interpretate printr-o viziune epico-baladică specifică. Aceste intenții favorizează apariția a noi formulări plastice, cu reflecții semnificative profunde, metaforice și simbolice, care modelează imaginea plastică într-o manieră concisă și reprezentativă.
The given article highlights the process and the interpretation trends of the plastic approach in the Moldovan figurative paintings in the 60s of the 20th century. There was an increased interest to represent the national character of the figurative painting through a specific modern interpretation during that period. In the early 1960s, the plastic technique tends to sharpen and designate the shapes placed in large pictures with a monumental and decorative appearance. The plastic modeling is inspired by folk art with the textural-coloristic flavor of traditional craftsmanship. In the late 60s, the plastic formula of the Moldovan figurative painting implements new structural and constructive concepts, which tend towards a superficiality of the decorative shapes, being concerned with the structural and textural combinations and associations.A great interest for the representation of the ethnographic character of figurative images through a specific epic-ballad vision has been noticed during this period. These intentions favor the appearance of new plastic formulations provided with profound metaphoric and symbolic reflections, which shape the plastic image in a concise and representative manner.