Teza de master abordează problema adaptării și promovării culturii tradiționale în era inovațiilor și gândirii cibernetice, pe lângă aceasta tema este racordată la ritmurile tendințelor actuale de menținerea echilibrului ecologic. În primul capitol se vorbește despre tendințele actuale ce descrie modalitatea de exprimare modernă a populației, unde se prezintă noile apariții a industriei fashion pe piața mondială. Capitolul doi este o cercetare etnografică a culturii tradiționale unde se expune despre semnificația ansamblului vestimentar tradițional și simbolismul atât al elementelor portului, dar și a limbajului de decorare a costumului și gospodăriilor strămoșilor. Deasemenea în capitolul doi se prezintă noile tendințe tehnologice ce au intrat în ritmul zilnic al omului contemporan unde scoatem pe scenă, imprimarea tridimensională, fiind una dintre cele mai utilizate proceduri de realizare a obiectelor personalizate. În capitolul trei presupune elaborarea unui ansamblu vestimentar ce susține materialul teoretic și aplicabilitatea acestuia. În capitol sunt descrise și părerea autorului vizând aportul propriu în combaterea crizei globale prin aplicarea termenului de sustenabilitate, se pune accentul pe încercări de reactualizare și revitalizare a portului popular moldovenesc. Ca urmare autorul propune propriile idei de promovare a costumului tradițional prin prisma tehnologiilor inovaționale de imprimare tridimensionale. Concluzia și recomandările generale ale cercetării includ: principalele rezultate obținute, în baza investigațiilor de teren, literaturi de specialitate, a izvoarelor istorice.
Master's thesis addresses the issue of adaptation and promotion of traditional culture in the era of innovation and cyber thinking, in addition to this theme is connected to the rhythms of current trends of maintaining ecological balance. The first chapter talks about current trends that describe the modern way of expressing the population, where the Chapter two is an ethnographic research of the traditional culture where it is exposed about the significance of the traditional clothing ensemble and the symbolism of both the elements of the dress, but also of the language of decoration of the costume and the households of the ancestors. New appearances of the fashion industry on the world market are presented. Also in the second chapter is presented the new technological trends that have entered the daily rhythm of contemporary man where we take on stage, three-dimensional printing, being one of the most used procedures for making custom objects. Chapter three involves the development of a clothing set that supports the theoretical material and its applicability. The chapter also describes the author's opinion regarding his own contribution in combating the global crisis by applying the term sustainability, the emphasis is on attempts to update and revitalize the Moldovan folk costume. As a result, the author proposes his own ideas for promoting the traditional costume through the prism of innovative three-dimensional printing technologies. The conclusion and general recommendations of the research include: the main results obtained, based on field investigations, specialized literature, historical sources.