The present article reflects the evolutionary changes of the Moldovan figurative painting in the first half of the 1970s. Since that period the figurative painting has tended to overrun the previous plastic and semantic possibilities initiating a cosmopolitan approach of the universal pictorial image. The plastic formula of the Moldovan figurative painting implements new structural and constructive concepts, which tend towards superficiality of the decorative shapes, being concerned with the structural and textural combinations and associations. The semantic content, at the same time, brings a message of establishing the contemporary reality, life values and patriotic consciousness.
Articolul reflectă schimbările evolutive ale picturii figurative moldovenești în prima jumătate a anilor '70. De atunci, pictura figurativă a avut tendinţa de a depăși posibilităţile plastice și semantice anterioare, iniţiind o abordare cosmopolită a imaginii pictoriale universale. Forma plastică a picturii figurative moldovenești implementează noi concepte structurale și constructive, care tind spre o superficialitate a formelor decorative, fiind preocupate de combinaţiile și asociaţiile structurale și textuale. Conţinutul semantic, în același timp, aduce un mesaj de stabilire a realităţii contemporane, a valorilor vieţii și a conștiinţei patriotice.