Abstract:
Despre istoricitatea şi relaţiile lui Iisus Hristos5
cu tradiţia
iudaică în ultimele decenii au fost editate multiple monografii şi studii
ale unor redutabili autori creştini şi evrei, între care: G. Cornfeld - The
Historical Jesus. A Scholarly View of the Man and His World (1982),
J.Rotzinger - Einführung in das Christentum (1968), P.Winter - On the
Trial of Jesus (1961), D.Flusser - Die Konsequente Philologie und die
Worte Jesu (1963), S. Ben-Chorin - Bruder Jesus. Der Nazarener in
jüdischer Sicht (1970), J.Charlesworth - Jesus within Judaism. New Sight
from Exciting Archeological Discoveries (1988), E.Sanders - Jesus and
Judaism (1985), H. Küng - Das Judentum (2001), W.Gasper - Jesus der
Christus (1974), G.Israel - La question chrétienne. Une pensée juive du
christianisme (1999), A.Paul - Leçons paradoxales sur les juifs et le
chrétiens (1992), J. Dusquesne - Jesus (1994), K. Berger - Wer war Jesus
wirklich? (1995), P. Antes - Jesus zur Einführung" (1998) ş.a. După
Küng, surpriza îmbucurătoare este: Holocaustul a întrerupt cercetarea
lui Iisus, dar n-a stopat-o. După întemeierea statului Israel, în numai 27
de ani autorii evrei au scris 187 de cărţi consacrate lui Iisus. Rabinul P.Lapide spune cu referire la cărţile despre Iisus: acestea au ca numitor
comun o simpatie şi o iubire pentru Nazaretian aşa cum n-au fost
posibile vreme de 18 secole. Studiind unele dintre aceste lucrări, vom
rezuma anumite idei ce revin în literatura „iesusologică‖ (Iisus istoric)
şi „cristologică‖ (Iisus Mântuitorul), în contextul temei investigate.